Nieuwsbrief Clientenraad

De vakantieperiode is voorbij en goed uitgerust en met veel energie heeft de cliëntenraad haar taken weer opgepakt. De eerste bijeenkomst is geweest en via deze nieuwsbrief brengen wij u graag op de hoogte van wat er zoal besproken is.

Jongeren loket  of Jolo
Op het Grote Noord in Hoorn is het Jongerenloket geopend. Jongeren, tussen de 16 en 27 jaar, zonder baan of opleiding kunnen hier terecht voor adviezen. De cliëntenraad vindt dit een goede zaak. Het loket heeft een goed bereikbare locatie en is vijf dagen per week geopend van 13 tot 16 uur. Het is niet nodig vooraf een afspraak te maken.

Vertrouwenspersoon
Bij Werksaam zijn vier vertrouwenspersonen beschikbaar om medewerkers bij te staan bij persoonlijke problemen die met het werk te maken hebben. Bas van Velzen en Greet Hoeksema werken in het gebouw van Werksaam, Ingrid Miggelenbrink en Ton Druijf werken buiten Werksaam.Maar hoe gaat dat nu precies in zijn werk. Greet Hoeksema kwam hierover uitleg geven. Als je door het werk niet lekker in je vel zit (bijvoorbeeld door pesten, ruzie of een ander gevoel van onveiligheid)  ga je hiermee naar je direct leidinggevende of naar de HR consulent. Als je het gevoel hebt dat deze je niet goed helpen of dat je het hen niet durft te vertellen kun je een afspraak maken bij een  van de vertrouwenspersonen naar eigen keuze. Deze kun je aanspreken als je ze ziet of telefonisch een afspraak maken via de mail kaan ook. Deze zal altijd naar je verhaal luisteren en je adviseren wat te doen. Ook kan de vertrouwenspersoon bemiddelen in de oplossing van het probleem. Belangrijk is te weten dat jij zelf het probleem moet aanpakken, de vertrouwenspersoon is er voor jou om je te ondersteunen. De vertrouwenspersoon heeft een geheimhoudingsplicht en zal alles wat je hem of haar verteld ook vertrouwelijk behandelen.
Mocht je meer willen weten kun je een folder van de vertrouwenspersonen vragen aan je leidinggevende.

Flextensie
Wat is dat?
Flextensie is een organisatie die mensen die in de bijstand zitten kan laten inhuren voor “flexibele klussen”.  Met als doel van bijstand naar een baan te komen. Een proefplaatsing van een maand is vaak te kort om een werkgever te overtuigen van iemands kwaliteiten en een langere werkperiode via Flextensie geeft de werkgever een duidelijker beeld.
Mensen in de bijstand kunnen zich vrijwillig inschrijven bij hun gemeente. De gemeenten plaatsen hen bij  de bedrijven en flextensie doet als BV de administratie. Mensen met een uitkering mogen maar een beperkte periode werken om betaalde banen niet te verdringen. Het werk dat ze via Flextensie doen duurt daarom maximaal drie maanden. Het werk is niet verplicht, Flextensie is geen ‘tegenprestatie’  voor een uitkering. Maar ook weer niet vrijblijvend, als je aangeeft te willen werken via Flextensie kun je niet na de eerste werkdag zeggen ‘toch liever niet’. Als je je kansen op de arbeidsmarkt wil vergroten is het werken via Flextensie een prima middel.

De cliëntenraad is er voor u! Wij volgen de plannen van Werksaam en geven gevraagd en ongevraagd advies aan het bestuur.
De belangen van de cliënten staan bij ons altijd voorop.
Wij vinden Respect / Rechtvaardigheid / Duidelijke communicatie / Menselijke benadering de kernpunten in de aanpak van onze zaken.

 

Uitgelicht