Column juli 018, Noord-Zuidlijn

Eindelijk! Na jaren van voorbereiden, protesteren, slopen, bouwen, geld bijleggen, uitleggen, ontwikkelen en testen, is het dan zo ver. Op 21 juli 2018 wordt de Noord-Zuid lijn in Amsterdam officieel geopend.

Het project waarover zoveel te doen is geweest. Een technisch hoogstandje, maar wel tegen formidabele kosten. Het brengt de reiziger in 16 minuten met de metro van Noord naar Zuid Amsterdam, ontlast het verkeer in de binnenstad en maakt het reizen een stuk comfortabeler en sneller. De eerste officiële klus van kersverse burgemeester Femke Halsema. Vergeten zijn alle problemen, vergeten zijn alle politieke discussies en afgetreden wethouders, vergeten zijn de vele miljarden. Nu telt alleen de glorie van dit moment! De Noord-Zuidlijn is een feit.

Maar de Noord-Zuidlijn is nog niet geopend, of vele stemmen roeren zich al om de snelle metrolijn door te trekken naar Hoorn. Jawel, je hoort of leest het goed: Hoorn! De VOC stad in Westfriesland, of zoals sommige toeristische brochures al spreken van Amsterdam VOC city. Mijn collega-collumnist Robert-Jan Knook had het daar van de week ook al over. Hoe handig zou dat zijn? Geen files meer tussen Hoorn en Amsterdam? Forensen die in een half uur op hun werk zijn?

Ontlast Amsterdam. De stad is overvol en barst uit haar voegen.

De enorme toeristenstromen leiden tot steeds meer ergernis. De rolkoffertjes van Air BNB toeristen versperren de stoepen. Woningen zijn voor gewone mensen onbetaalbaar omdat toeristische verhuur meer oplevert. Het reguliere winkelaanbod wordt verdrongen door toeristenwinkels. Zelfs op de grachten ontstaan files door de vele toeristenboten.

Hupsakee, verleid die toeristen om de metro te pakken naar Hoorn en laat ze in Westfriesland hun geld uitgeven.

Verleid de Amsterdammers naar Hoorn en laat ze forensen met die snelle metro. Zorg voor meer woningen, scholen en bedrijven in Holland boven Amsterdam.

Ik zie het wel zitten, die doorgetrokken Noord-Zuidlijn. En ik niet alleen. Want zaterdag 21 juli gaat er een hele delegatie Westfriese ondernemers naar Amsterdam om die officiële opening bij te wonen en meteen aandacht te vragen voor het doortrekken van die lijn naar Hoorn, om Holland boven Amsterdam verder op de kaart te zetten. Ik ga mee. Ik wil erbij zijn.

Ik was tenslotte ook bij de start van de Noord-Zuidlijn. Mijn eerste jaar als student in Amsterdam, 1975, herinner ik mij vooral als het jaar van de Nieuwmarktrellen. Niet dat ik zelf meerelde, maar iedere studentenbijeenkomst stond bol van de discussies over dit onderwerp. Het was trending topic. En kijk eens hoe lang het geduurd heeft? Dat was 1975, nu 43 jaar later is de Noord-Zuidlijn een feit.

Dus voordat de eindhalte Hoorn is, gaan er zeker nog wel wat jaartjes voorbij. Maar ja, je moet ergens instappen!

Beluister hier de column:

Noord

 

 

Uitgelicht