Cliënten geven WerkSaam Westfriesland een 7.1

Het eerste jaar van WerkSaam Westfriesland stond in het teken van opbouw van de dienstverlening aan cliënten en werkgevers. Om te weten hoe cliënten de dienstverlening van WerkSaam beoordelen, is eind 2015 voor de eerste keer de cliënttevredenheid gemeten middels een enquête.

Gemiddeld geven cliënten WerkSaam een 7,1. Dit is gelijk aan andere vergelijkbare organisaties in Nederland. Op onderdelen is er in de dienstverlening ruimte voor verbetering, toch laat het onderzoek zien dat WerkSaam met de dienstverlening en werkwijze op het juiste spoor zit. Hieronder leest u op welke onderdelen WerkSaam goede cijfers behaalt en welke onderdelen nog de aandacht verdienen.

Positieve waardering

WerkSaam scoort op een aantal onderdelen opvallend goed ten opzichte van vergelijkbare organisaties. Enkele voorbeelden zijn:

  • Omgang en wachttijden receptie (7,5)
  • Telefonische bereikbaarheid (7,6)
  • Openingstijden (8,0)
  • Informatie via de website (7,4)
  • Kennis en vaardigheden medewerkers (83% is het hier mee eens)
  • Mate van rekening houden met persoonlijke mogelijkheden (79% is het hier mee eens)
  • Respect voor privacy (91% is het hier mee eens)
  • Aansluiting van re-integratietraject op persoonlijke omstandigheden (6,6)
  • Beeld over kans op betaalde baan door re-integratietraject (56% is het hier mee eens)

Punten voor verbetering

Uit het onderzoek blijken ook een aantal punten ter verbetering. Op de volgende punten scoort WerkSaam minder goed dan vergelijkbare organisaties:

  • De respons was 19%. Dit is een redelijk laag getal, landelijk ligt dit gemiddeld op 25%.
  • Het aantal cliënten dat WerkSaam met een onvoldoende beoordeelt (19%)
  • Snelheid van de reactie op vragen per e-mail (6,7)
  • Duidelijke uitleg rechten, plichten en verwachtingen tijdens intake (75% is het hier mee eens)
  • Vooroordeel over wat cliënten kunnen en willen (58% is het hier mee eens)
  • Afstemming tussen verschillende begeleiders (5,9)
  • Mogelijkheid voor vragen tijdens re-integratietraject (72% is het hier mee eens)
  • Re-integratietraject wordt als zwaar ervaren (42% is het hier mee eens)

WerkSaam Westfriesland heeft de ambitie om de succesvolle onderdelen voort te zetten en uit te bouwen. Met de punten ter verbetering gaat WerkSaam serieus aan de slag. Samen zijn we gebaat bij een optimale dienstverlening. Zodat we u nog beter kunnen helpen bij uw stappen richting werk.