- /
- Werken bij WerkSaam /
- Ervaren Inkomensconsulent
Ervaren Inkomensconsulent
Ben jij een ervaren Inkomensconsulent die klaar is voor een nieuwe uitdaging stap? Wil jij maatschappelijke impact maken en bij de start van je werkdag meteen weten voor wie je het verschil maakt? In deze rol krijg je de kans om inwoners te ondersteunen bij uitkeringen, aanvragen voor levensonderhoud te beoordelen en jouw eigen caseload binnen de Participatiewet te beheren.
Als jij energie krijgt van intensief cliëntcontact en een positieve bijdrage wilt leveren aan het sociaal beleid, dan maken we graag kennis met jou!
Jouw werk als Inkomensconsulent
Als Inkomensconsulent pak je samen met een collega arbeidscoach aanvragen voor levensonderhoud op. Je werkt cliëntgericht: ontbreekt er informatie? Dan neem jij direct contact op met de cliënt, zodat de aanvraag snel en volledig verwerkt kan worden. Je zorgt voor duidelijke communicatie, zodat cliënten precies weten wat er van hen verwacht wordt. Daarnaast verwerk je mutaties bij lopende uitkeringen, zoals veranderingen in inkomen, beslaglegging, verhuizing of aanpassing van de uitkeringsnorm. Ook ben je verantwoordelijk voor het beëindigen van uitkeringen en voer je rechtmatigheidsonderzoeken uit, inclusief eventuele terugvorderingen wanneer dat noodzakelijk is. Tot slot signaleer je hulpvragen en draag je cliënten waar nodig over aan collega’s of externe partners, zodat iedereen de juiste ondersteuning krijgt. Dankzij jouw betrokkenheid en zorgvuldigheid help je cliënten verder.
Jouw hoofdtaken zijn:
- Het vastleggen van cliëntencontact, het nemen van beslissingen en deze verwerken in ons uitkeringssysteem Civision;
- Voorlichten, adviseren en doorverwijzen van cliënten met betrekking tot de Participatiewet, de Wet Inburgering, minimaregelingen en andere voorzieningen/toeslagen;
- Contact leggen en onderhouden met onze West-Friese gemeenten en (hulpverlenings-) instanties.
Wie zijn wij?
WerkSaam Westfriesland voert voor de 7 West-Friese gemeenten de Participatiewet en de Wet Inburgering uit. Met 250 collega’s begeleiden we mensen die geen baan hebben en zonder hulp ook moeilijk een baan vinden. Zolang werken nog een stap te ver is, zorgen wij voor inkomensondersteuning.
In ons pand aan het Dampten in Hoorn vind je niet alleen de 250 staf-collega’s, maar ook 600 collega’s van onze sociale ontwikkelbedrijven. Samen proberen we West-Friesland de meest arbeid inclusieve regio van het land te maken. Onze kernwaarden zijn Professioneel, Ondernemend, Verbindend en Open.
Wie zoeken wij?
Je bent een doener met visie, schakelt snel en brengt structuur in je werk. Jouw cliënten zijn tussen de 18 en 67 jaar met een afstand tot de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld omdat ze de Nederlandse taal nog leren of aandachtspunten hebben op het gebied van financiën, gezondheid/verslaving of hun woonsituatie. Je hebt oog voor de client en de menselijke maat zijn net als een positieve instelling een must.
- Verder willen we graag dat je:
HBO werk- en denkniveau, aangetoond met een diploma (bijv. Sociaal Juridisch Dienstverlening) of via een assessment van WerkSaam; - Werkervaring als Inkomensconsulent is een must – jij kent het vak!;
- Kennis hebt van de Participatiewet en weet hoe je deze toepast in de praktijk;
- Flexibel inzetbaar bent in onze dynamische organisatie;
32-36 uur per week beschikbaar bent; - Een VOG kunt overleggen.
Dit kun je van ons verwachten:
- Salaris op basis van de SGO schaal 9 (€ 3.489 - € 4.998). De inschaling is op basis van kennis van de Participatiewet en relevante werkervaring;
- Je start met een tijdelijk contract voor de duur van 12 maanden. Zijn we na die tijd blij met elkaar? Dan bieden we je graag een vast contract aan;
- 17,05% van je brutosalaris in de vorm van een individueel keuzebudget waarover je vrij kunt beschikken;
- Veel mogelijkheden voor jouw persoonlijke ontwikkeling;
- Een door WerkSaam betaald lidmaatschap van SAM, de beroepsvereniging voor uitvoerders in het publieke sociaal domein en van Kwaliteitsregister Sociaal Domein (KRSD);
- Een laptop en telefoon van de zaak en de mogelijkheid van hybride werken;
- Prima secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een pensioenregeling, reiskostenvergoeding of thuiswerkvergoeding.
Enthousiast geworden? We zijn benieuwd naar je!
We ontvangen jouw cv en motivatie op de vacature Ervaren Inkomensconsulent graag uiterlijk 14 december 2025. Daarna verzamelen we alle sollicitaties en maken we de eerste selectie. De selectiegesprekken staan gepland voor 17, 18 en 19 december 2025.
Heb je nog vragen? Bel of stuur een WhatsApp-bericht aan Siedsanna Holwerda via 0611787275.
Nog even dit:
WerkSaam hanteert bij de sollicitatieprocedure een screeningsbeleid. Dit houdt in dat we graag je originele diploma's en een identiteitsbewijs te zien krijgen. Acquisitie naar aanleiding van de vacature wordt niet op prijs gesteld. Interne kandidaten hebben bij gelijke geschiktheid de voorkeur.