Gezin Tafel Eten

Nieuws Cliëntenraad oktober 2021

Tijdens onze vergadering op 4 oktober 2021 bespraken we geen beleidsstukken en daarom hebben we een goed gesprek gevoerd over onszelf: wat zijn de taken van de Cliëntenraad, hoe afhankelijk of onafhankelijk zijn we van de organisatie WerkSaam? Hoe komen we het beste op voor onze achterban?

Die ‘achterban’ dat zijn de mensen die werken bij WerkSaam, bijvoorbeeld in beschut werk of een werkervaringsplek in het groen, bij de schoonmaak en in de verpakking. Die spreken we vrij gemakkelijk, als we ze ontmoeten in het gebouw van WerkSaam aan het Dampten of op locatie. Zulke gesprekken voerden leden van de Cliëntenraad in 2019. Deze keer keken we welke acties zijn ondernomen bij geconstateerde problemen en gestelde vragen (zoals over de fietsenstalling).

Maar al die mensen met een uitkering, wonend in heel West-Friesland, hoe krijgen we die te spreken? We hebben het in het verleden een keer geprobeerd via de Voedselbank, maar ja er is ook die wetgeving van de privacy. En op onze achter gelaten foldertjes reageerde niemand.

Uiteraard spreekt een lid van de cliëntenraad wel eens iemand met een bijstandsuitkering (er is ook iemand lid die een bijstandsuitkering heeft en iemand die vroeger een uitkering had). Maar we moeten altijd uitkijken: is het een klacht – en dan moet de klachtencommissie daar mee aan de slag – of gaat het verhaal over een probleem in het systeem? En kunnen we daar dan iets aan doen bij WerkSaam of moeten politici in Den Haag de wet veranderen?

Bejegening is zoiets: dat iemand met een bijstandsuitkering zich ‘als een klein kind’ behandeld voelt, het komt ook voor bij andere sociale diensten. Neem bijvoorbeeld Hanny Heuvelink in Tilburg, die met haar kapotte stofzuiger naar de gemeente moest, om te laten zien dat die echt stuk was (ze vertelde hier in april over op TV, de aanwezige wethouder schrok hiervan). Nu gaat WerkSaam niet over de bijzondere bijstand, daarvoor moet  u bij uw eigen gemeente zijn. Maar misschien wordt u ook ‘een beetje gek’ van al die loketten en die regeltjes?

We gaan een enquête maken voor alle mensen die een bijstandsuitkering ontvangen van WerkSaam, want we willen graag weten hoe u het ervaart en wat u vindt. En dan kunnen we met uw antwoorden en opmerkingen in de toekomst ons werk nóg beter doen. Andere tips en opmerkingen én nieuwe leden voor onze Cliëntenraad, ze zijn van harte welkom!

Contact: clientenraad@werksaamwf.nl

© Werkgroep Communicatie, 5 oktober 2021

Wilt u teruggebeld worden?
Vul uw gegevens in en u wordt zo snel mogelijk teruggebeld.